Pages

:::SELAMAT DATANG KE CELAHANHATI92::: Hidup dengan cinta Allah baru kau tahu nilai kehidupan di akhirat
Monday, December 26, 2011

MaRi BeLaJaR : AsAs2 di DaLam WuDhU'

assalamualaikum..bismillah...
alhamdulillah akak @ aku telah diberi nafas tuk menaip di blog ini..
semoga catatan kali ini bermanfaat untuk adik2 @ sesiapa yang membacanya..
sebelum tuh mari kita beristighfar dulu..
semoga dapat mencairkan hati dalm menerima ilmu Allah ini...
firstly,awak tahu wudhu' tu ape?
adakah wudhu' itu sekadar membasuh2 tangan,berkumur,basuh kaki dan lain2?
saudara saudariku mengapa kau perlu melakukan hal berwudhu' ini?
mungkin semua sudah mempunyai jawapan atau mungkin tidak tahu langsung...
takpe saudara2ku,ilmu itu ilmu Allah..
kalu yang dah tahu kita same2 berkongsi,kalau yang baru tahu same2 kita memahami dan mempraktikkan..
soalan yang kadang2 ditanya : mengapa perlu berwudhu' sebelum solat?
jawapannya : kerana itu awal syarat wajib untuk menyempurnakan solat kita,kemudian wudhu' ini sebenarnya menghilangkan hadas kecil kita..itukan membuktikan islam sangat menitikberatkan kebersihan setiap masa..
masyaAllah..hebatkan rukun2 yang Allah telah tetapkan..
rukun wudhu' ade berape??
^
^
||
||
||
||
||
||
||
||

rukun nya ade10..
6 wajib 4 sunat...

Rukun Wudhu' :

1) membasuh kedua tapak tangan  sambil baca : (SUNAT)
                                                                         
                                                                                                       بسم الله الرحمن الرحيم
         Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

2) berkumur-kumur 3kali (SUNAT)

3) membersihkan hidung dengan memasukkan air ke dalam lubang hidung dan hembuskan keluar (SUNAT)

4) membasuh seluruh muka sambil berniat di dalam hati : (WAJIB)

                                                                                                         نويت الوضوء لله تعالى  @
          Sahaja aku berwudhu' kerana Allah Taala

                                                          نويت رفع الحدث الأصغر لله تعالى
       Sahaja aku bersuci dari hadas kecil kerana Allah Taala


5) membasuh tangan kanan dari hujung jari hingga ke siku 3kali (WAJIB)

6) membasuh tangan kiri dari hujung jari huingga ke siku 3 kali (WAJIB)

7) menyapu sebahagian daripada kepala (hujung dahi) dengan tapak tangan yang telah dibasahkan dengan air    
    3 kali (WAJIB)

8) menyapu bahagian cuping telinga kanan dan kiri 3 kali (SUNAT)

9) membasuh kaki kanan dari hujung jari hingga buku lali  3 kali (WAJIB)

10) membasuh kaki kiri dari hujung jari hingga buku lali 3 kali (WAJIB)

Alhamdulillah..wudhu' insyaAllah sah jika menurut tertib..wallahualam..
akak @ aku berikan asas2 dulu agar pembaca yang ingin membacanya mudah..
post kemudian adlah tentang perkara membatalkan wudhu'..
InsyaAllah..=)
bertemu lagi di post akan datang..

kisah bersama mereka..

assalamualaikum..bismillah..
aku telah pulang dari satu kem ...
name kem tu Kem Super Aulad Tahfiz Madani..
ini kali kedua aku dijemput untuk menjadi fasi..alhamdulillah rezeki ade..
awalnye memang agak kekok melayani adik2 di situ..seramai 33 orang..
13 orang adik muslimat,20 orang adik muslimin..
kebanyakan nampak tegang pada wajahnya..smpai fasi2 pon takut nak tegur..^_^
tapi semua fasi wat tenang je..sebab gembira ibu bapa adik2 sume hantar dengan penuh harapn..
mereka berharap agar adik2 dapat ambil iktibar dari program yang dijalankan selama 8 hari 7 malam..
mungkin bagi kami harapan itu terlalu besar,namun dengan semangat dan doa dipohonkan agar dibantu Allah.menjadikan kami kuat menghadapi rintangan yang bakal di hadapi..
Alhamdulillah..nak memecahkan keheningan adik2 dalam satu hari mungkin tak dapat,
maka usaha itu tetap diteruskan oleh achik yakni abg shazni,.
hari demi hari berlalu,dah masuk hari ketiga,adik2 dah mula berinteraksi satu sama lain..
mula bergurau dengan teman2,akak2,dan abg2 fasi..
misi telah berjaya..di dalam kelas hafazan pon adik2 dah beri komitmen yang baik..
pejam celik pejam celik,dah hari kelima...
ukhwah pon makin tersimpul rapat seperti di dalam doa rabitah yang selalu di alunkan oleh kita lepas baca ma'thurat tuw..
adik2 ingat lagi mase solat berjemaah,abg2 dan akk2 fasi betulkan saf adik2..5 kali sehari beserta solat2 sunat yang lain...hari demi hari adik2 dah pandai betulkan cara pemakaian solat adik2,saff adik2 pon ok tanpa bantuan akak2 dan abg2..
tyme solat jemaah tuh sangat seronok,akak sgt suke sebab akak dapat berkumpul dengan semua adik2,sempat menatap muka adik2 akak tuk hari2 yang kita lalui bersama..
kami fasi2 terharu sampai tak perasan dah 7 hari bersama..
macam  kejap je rase..adik2 akan pergi ke pangkuan ibu bapa adik semula..
dan kami tak dapat mendengar suara ketawa dan tangisan adik2 lagi..
petang hari ketujuh kita sangat2 berharap dapat pergi river trailing same2..
tapi apakan daya hujan lebat turun membasahi bumi untuk petang terakhir kita..
yang seronoknya,petang tu kite bermain dalam dewan ramai2..
same2 bagi semangat nak menang kononnya..hehe..seronok tengok adik2 gembira walau river trailing tak dapat dijalankan..
malam tu pulak adik2 diberi tazkirah dan muhasabah...
kisah benar seorang teman akak yang tak dapat melihat ayahnya untuk kali terakhir..
akak gembira kalau adik boleh jadi setabah akk tu..
malam tuwh jugak sebelumnya ade seorang adik muslimat yang sakit,kmi sendiri tak tahu rupenye dia asma..
akk dan along cepat2 bawak adik ke klinik..
Alhamdulillah...adik dah minum ubat..mase tuw akak rase sangat tenang kerana dapat jage adik walau sekejap ketika sakit..
sedih pon ade sebab esok hari terakhir akk dapat tengok muka adik2 nih..
tapi lebih baik sembunyikan ia..hehe..
hari kelapan tiba,hari terakhir,akak dapat tengok muka adik2 dan fasi2 lain..
sebak rasa...
sebab kita dah macam adik beradik,adik ade abg ade akk,kalau sedih mesti jumpa kami untuk mintak dipujuk..
hehe..seronok dapat memberi senyuman kepada semua di kem nih...
seperti satu kepuasan..
terakhirnya,kami meminta maaf kalau tersilap bicara..setiap teguran tu bukan marah tetapi menegur untuk adik2 yang kami sayangi..agar dapat mengambil iktibar darinya...
along,angah,achik,ustaz fikri,ustaz shukri,ustaz yusof,kak dila,kak surya ===>> semua mengharap yang terbaek untuk adik,jadi anak2 soleh dan solehah,sayangi ibu bapa adik sebelum mereka kembali menghadap Illahi,hafaz doa2 dan surah2,belajar rajin2 untuk dunia dan akhirat..InsyaAllah,adik berjaya..

Saturday, December 17, 2011

minggu yang paling buzyyyaaaa...

assalamualaikum..bismillah..
ari nih ari yang free..boleh update blogspot yang sudah ditinggal beberapa tahun..
kerana ape aku katakan tahun..
kerana aku sayang blog nih..
mcm lagu anuar zain tuwh..
"sehari ku rasa bagaikan setahun"
hehe..okeyh main2 je k...
alhamdulillah..aku baru habis program bersama Telaga Biru..
aku bersyukur sangat dapat jadi sebahagian dari mereka..
antara fasi yang terbaek..adalah..semua fasi muslimin dan muslimat tak termasuk saye..
saye baru belajar..hehee..
okeyh...cmnih laa..
aku g kem SUPER AULAD ADVENTURE SELANGOR...
my name is Kak Dila..hee
okey...sebenarnyee.tugasku sebagai fasi..
adik2 kat ctuw sume comeyl2 semart2...
bijak2 tuu
hehe...dan aku memilih grup 9 sebagai amanah keduaku..
kerana amanah pertama aku adalah menjaga semua adik2 di kem nih..
pengalaman di sini banyak memberi aku inspirasi..
ketika mana kesulitan ape yang dijalani oleh seseorang fasi kalau memastikan kelancaran program tersebut..
cara mendekatkan diri kepada adik2..
awal2 dalam kumpulan,memang tak hot sgt..
mungkin aku perlu pendekatan yang lebih kepada bergembira dengan adik2...dan guna tips dari teman2..
selain tu,ade jugak rase terkilanku kepada adik2,mengapa la tak nak volunteer..takpe dik yee..
sikit2 ye belajar..nanti berani yer..
akak pon camtu gak dulu..hehe
langsat2...
kalau nak diceritakan dalam blog nih tok 3 hari..mungkin penuh dan menjemukan pembaca..
jadi sikit2 pon jadilah..hehhe
saye sgt gembire dapat berkongsi ilmu dengan adik2 tentang solat,wudhu',dan lain2..
heee...eyh2 perasan tak tadi gune aku kejap guna saya..
aishehh masalh2..hehe
okeyh ituwlah kenangan yang diingati selalu..13/12/2011
akak memang ade silap akak sendiri,insyaAllah same2lah perbaiki..
balik je terus rase sunyi sebab ape??
sebab adik2 sume da balik...tringatlah kembali kenakalan adik2 nih..
esoknye akk g berlayar ke PD,tido sane..
and ari nih tbe2 dapat call dari komander Shazni..
kem tok esok selama 7 hari..
huu..
seronoknyee...
tak sabar dan semoga akk dapat kumpul semngat dan perbaiki kesilapan akk..
hehe






okeyhh...penyelitan gambar sudah dilakukan..
aku sangat mengantuk..heee...
gambar sepenuhnya dari cik rozek...mekaseh cik rozek..
jadi aku harus melelapkan mata sebntar untuk menunggu misi yang akan dtang esok bersama..
team ukhwah baruku..
hee..^_____________^



Saturday, December 3, 2011

perjalanan sehari yang sangat bermakna...

assalamualaikum..bismillah..
alhamdulillah,aku telah menjalani temuduga tok menjadi fasi dengan lega..
fuhh,lega toll taw...
tetapi dugaan yang banyak la mase nak sampai ke No. 28,Jalan Tembaga SD 5/2A,Sri Damansara Industrial Park...huh..memang ingat alamat dye sebab ape?
sebab payah tol nak sampai ke sana..tak sangka..
tak sangka sampai jugak dalam mase 2 jam la jugak dari Sepang nih..
fuhh menitik peluh..ahah..
sekarang,aku sangat gembira dan teruja..
kenape??
kerana aku dapat tengok ayah sedare aku konvo..
dengan memakai topi,baju costum itu...huhh!!semart!!
aku semart jugak tahu!!
pakai costumtuwh..
nak pakai byk kali rasenye..
gembire..
sambil2 tuwh..
teringat jugak..
mase aku habis interview!!
huhh...tunggu setengah jam ayah aku kat bwah..
sempat pekerja2 telaga biru tu namapk aku duk ctuw..
sampai la ade slah due org dye balek ke pejabat..dye agak terkejut..
tgk aku sorang2 kat ctu tunggu ayah aku..
dye terus tegur dan mengeluarkan kad..suruh aku tunggu kat atas kat pejabat...
aku agak segan la sikit yelahh..
aku tak reti ckp ngn lelaki sgt..klw takde sebab..
dye terus bukakn pintu..aku naik..haha..
dalam hati senyum lebar!!
nih la masalah perempuan mudah teruja!!ahaha...masalah tol jadi perempuan taw.
okey tetibe tepon bunyi..ayah aku dah sampai,..
so aku turun..aik..mane kete???
haaa??kete ayah aku..
dye terus nampak aku dan tanye lagi dah sampai k??
aku kate dah dan senyum..terus g kat kete..ahaha..
tak terucap kate terime kasih..rupenye..adik2 aku perasan semua tuh dari kete..
owhh!!noo...
bikin hati teruja sgt taw..
so kesimpulannya hari ini aku sgt gembire teruja dgn pelbagai pengalaman tyme interview,dan memakai baju convocation USIM ke 10...
saye sgt gembire dengan kejayaan pak cik aku MOHD ZULKHAIRI BIN IBRAHIM...

Friday, December 2, 2011

delima bagi kali ini..

assalamualaikum...bismillah..
hmm...sejak kebelakangan nih...
terasa aku ade buat salah..sesuatu yang salah dan aku tak boleh duge..
dan pade hari ini dan waktu ini...
ade sesuatu yang selame ini aku pikir2kan...
dan memang sambil2 tuwh makan buah delima laa..
sebab tu delima nih..dalm keadaan delima...
gano ork kalau kiter tgh study2 nih tetibe..
ade due prob membelenggu..
masalahnye serupe..
pertamanya,aku penah berhubung dengan si A nih sebelumnya,tapi lepas tuh trputus lak,aku pon tak faham,so dalam mase tuh aku contact si B,si A kenal..aishh...mmg biase2 jer,lame2 laen lah...lagi2 si A jrg kontek and lngsung tak kontek..tapi tetibe lpas masuk IPT si A mencari..ouhh..mase tuh mmg gembire,tapi terpikir cmne lak ngan si B??..huhhh...semue tak dijangka...
keduenye,aku mmg selalu brhubung dgn si B..jrg dan tak sgt dgn si A..

adekah aku telah melakukan kesilapan ??
tapi aku tak boleh g meminang diowg agy..aku masih student...
aku kene capai cita2 aku dan harapan ibu bapa aku...
ouhh!!!problem maa...
mcm mane nih..aku single lagi tapi delima jugak dalam tyme single...
please advice me as ur younger sister..
Thursday, December 1, 2011

bakal budax2 kelas sem depan

assalamualaikum..bismillah..
ouhh!!again i come here...sorry dear..
saje2 aku nak kongsi kat korang semua..
sem depan kan aku amek sem3..
sem last..
harap2 aku dapat 3.8 ke atas..sedapnye!!!
tapi usehe lebih la nampaknye..
okeyh..senarai bebudak kelas aku nih dye..
tuwhh dia...semua bakal budak kelas aku..tapikan...aku tak pastylah...mungkin ade yg tukar ngan kengkawan diowg..
takpe..asalkan diowg bahagia..
k..sekarang aku nak tunjuk sape aku sebenarnye..
nanti bebudak kelas aku kenal aku..keyh..
wait and see..
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
||
||
||
||
||
||
||
okeyh,this is me
nanty jumpe tegur key..
bye kawan2..
Wednesday, November 30, 2011

sia-sia kah semua ini?

assalamualaikum..bismillah..
ape khabar korang??
sihat yer??moge sihat bersame mak,ayah,nenek,datuk,cucu,isteri,suami and sesape jee...
huu..hari nih ceritenye tak berape sangat kot..
alah...dulu2 aku ade blogg..
aku buat kat my space..ahakss...
ade criter taw..tapi mungkin tak best keyh!!
aku share boleh??
boleh yehh..
okeyh fine..amek jap yewhh..

http://www.myspace.com/nuradzul/blog/458922172

BAHAGIAMU ADALAH BAHAGIAKU
*cerpen ini tidak ada kaitan antara hidup dan mati



"Bersamamu kulewati
Lebih dari seribu malam
Bersamamu yang kumahu
Namun kenyataannya tak sejalan

Tuhan bila masih ku diberi kesempatan
Izinkan aku untuk mencintanya
Namun bila waktuku telah habis dengannya
Biar cinta hidup sekali ini saja
Tak sanggup bila harus jujur
Hidup tanpa hembusan nafasnya

Tuhan bila waktu dapat kuputar kembali
Sekali lagi untuk mencintanya
Namun bila waktuku telah habis dengannya
Biarkan cinta ini, biarkan cinta ini
Hidup untuk sekali ini saja"

                     Lirik lagu itu Zila tatap sambil melihat sekeping gambar.Bila dia melihatnya semua ketenangan terukir di hati dengan indah tanpa sedikit kelukaan tercalit.Kenangan bersamanya terbayang semula,perkenalan yang berlaku secara tidak sengaja sehingga membuatkan kasih sayangnya semua tercurah kepada Azmir.Dia tidak sengaja ingin mencuba perkara yang tak pernah dilaluinya semasa di alam kehidupannya sehingga membuat dirinya tak sanggup meninggalkan seorang insan yang dianggap kekasih untuknya.Hanya seorang yang mengetahui tentang kisah hidupnya iaitu teman rapatnya,Qiba.Semua cerita tentang suka duka hidupnya dikongsi bersama temannya itu.Hubungan itu hanya terjalin selama 5 bulan kerana terpaksa.Bermulanya kisah Azmir bersama Azila di laman ms,sejak itu mereka menjadi kwan biasa tetapi hati Zila telah terpaut dengan sifat Azmir.Satu hari Zila terfikir bagaimana ingin meluahkan perasaannya itu,dia teringat akan nasihat Qiba bahawa luahkan semua yang kau rasa kemudian terima apa yang akan terjadi.Malam itu cuaca sejuk sehingga membuatkan Zila berkelubung di dalam selimutnya,dia masih terus bermesej dengan Azmir dan setiap kali setelah membalas mesej dari  kekasih hatinya itu dia akan memandang jam di dinding biliknya itu.Tepat pukul 12 malam tiba-tiba Azmir menelefonnya,dia terkebil-kebil memandang skrinnya itu sambil menelan air liur.Ini panggilan yang dia tak pernah jawab untuk seumur hidup kerana dia hanya berbicara dengan lelaki ketika ada kerja yang diperlukan sahaja."Assalamualaikum,hello ni Zila ke?",sayup suara itu ku dengar di awal panggilan.Aku cuba menenangkan perasaanku"Waalaikumussalam,ye saya ni.Minta maafla lambat angkat,tadi pergi dapur kejap.".Zila hanya menjawab apabila di tanya oleh Azmir sehingga satu saat mereka terdiam.Zila memulakan percakapannya dengan "Awak saya ada perkara nak beritahu awak tapi kita mesej boleh?".Tutur katanya disusun dengan nada yang perlahan."Ok,boleh",Azmir memutuskan talian itu setelah menjawabnya.Zila mula menaip mesej 'saya ada suka seseorang tetapi saya tak pernah jumpa dia dan kami berhubung dengan telefon juga ym,kami kenal sudah sebulan.',butang send ditekan.Azmir bertanya siapa yang dikatakan itu,Zila merasa patut atau tidak dia memberitahu namun tangannya tetap menaip nama itu'azmir hafiz bin hamzah'.Tersadar dia telah mendapat panggilan sekali lagi dari Azmir dengan gelbah dia mengangkat talian itu."Biar betul Zila,awak betul ke ni?",tanya Azmir ,aku hanya menjawab"Saya nak tahu awak terima atau tidak?kalau awak terima saya nak itu ikhlas dari hati awak dan saya tak mahu saya ni syok sendiri je".Dia terus menghentikan talian itu dan datang satu mesej mengatakan 'saya sebenarnya..'.Zila membalasnya dengan bertanyakan apa yang ingin dikatakannya.Azmir terus menukar panggilan dengan memanggil Zila dengan perkataan yang mesra.Zila ketawa dan mengejek Azmir.Malam itu malam yang paling Zila rasakan bahagia untuk hidupnya.
                                       ***                ***               ***
                    Sejak hari itu Zila sentiasa ceria ketika di mana-mana saja,dan menjadi seorang yang periang.Semua teman Zila pelik dengan sikap dia tapi yang pentingnya kawannya semua mesti ceria.Di sekolah dia menjadi seorang yang rajin belajar dan selalu aktif pada waktu riadah.Di rumah pula bila sekolahnya membenarkan semua pelajar asrama pulang ke rumah,dia lebih rajin ke dapur.Azmir selalu mengenakan dia kadang-kadang sehingga dia sakit hati nmun Zila tidak menyimpannya.Beberapa bulan kemudian Azmir mendapat tawaran ke universiti dan dia menyampaikan berita itu kepada Zila dengan gembira.Zila berdoa semoga Azmir akan menghabiskan pelajarannya hingga ke menara gading.Bila di 'U' biasalah takkan terlepas dengan assignment oleh itu mereka kadang-kadang tidak berhubung.Zila seorang yang memahami dan tidak pernah mengganggu Azmir,dia hanya memberi mesej kepada Azmir bila dia merasa sangat rindu.Skrin telefon Zila menyala dan nama Azmir naik menandakan Azmir menelefonnya.Zila mengangkatnya dan menjawab dengan biasa namun siapa sangka malam itu malam yang terakhir.Azmir memberitahu bahawa dia sebenarnya sedang buntu dalam masalah peribadinya itu,dia tidak mahu kehilangan apa yang dia miliki sekarang kerana mungkin Zila akan berpisah dengannya.Zila terkejut dan terus menjawab "Allah sentiasa di sisi kita dan berdoa banyak-banyak semoga mendapat hidayah darinya" lalu Zila terus memutuskan panggilan kerana tidak mahu Azmir berkata apa-apa lagi.Kelopak mata Zila yang sudah lama tidak berair mula digenangi air yang jernih lalu berjurai satu persatu mutiara ke pipinya.'Ya allah,aku tidak kuat lagi untuk menahan segalanya.Apa yang akan berlaku aku tidak mampu menerimanya',desus hati Zila sambil bersujud diatas sejadah.Zila memohon kepada yang maha Esa agar Azmir mendapat petunjuk sebenarnya dan semoga hatinya rela menerima setiap keputusan itu.Petang ahad Zila menelefonnya agar mendapat semangat untuk ke sekolah tapi kekecewaan membelenggu,dia tidak mengangkatnya.Lalu Zila menyimpan telefon itu di tempat yang sepatutnya.Selang dua minggu Zila ditahan di wad kerana ketika dia menyertai aktiviti perkhemahan satu kecelakaan menimpa Zila yang menyebabkan pendarahan yang banyak.Qiba mengambil keputusan menelefon Azmir untuk mengkhabarkan berita ini.Dia mencapai diari Zila yang dihadapannya dihiasi dengan  sekeping gambar.Dia membuka muka terakhir Zila tulis kerana Zila sendiri menyuruh berbuat demikian.Alangkah terkejutnya bahawa sebenarnya Zila ada penyakit barah di tahap yang sukar diubati.Sedang asyik Azmir menyiapkan assigmentnya Azmir melihat telefonnya ada mesej yang mengatakan'salam,ni kwn Zila..Zila akan tinggalkan kita bila masa saje'.Azmir trkejut lalu dia menelefon Qiba dan meminta ingin bercakap dengan Zila."Zila sedang bertarung nyawa kerana dia sedang koma di hospital",lantas Qiba memutuskan panggilan.Azmir menjerit "Apa ni?aku tak percaya".
                                ***                      ***                          ***
                   Beberapa minggu kemudian Zila tersedar dan sebenarnya dia dapat merasakan bahawa dia akan pergi tidak lama lagi tapi dia tidak mahu semua susah hati memikirkan halnya.Azmir menelefon Qiba dan bertanya di hospital mana Zila berada.Dia ingin menjenguk Zila kerana sayangnya masih ada lagi pada Zila.Sehingga sekarang beginilah Zila,hanya gambar orang yang tersayang menjadi peneman hidupnya Sedang asyik dia menatap gambar Azmir dia terkejut kerana tiba-tiba ada seorang lelaki masuk ke wadnya padahal tadi doktor sudah datang.Zila perasan gambar Azmir telah jatuh di bawah katilnya dan lelaki itu pula menuju ke arahnya.'Lelaki tu aku rasa macam pernah nampak tapi kat mana',desus hati Zila sambil membetulkan tudungnya,semakin dekat langkah lelaki itu ke arah Zila."Assalamualaikum ila",sapa lelaki itu,dia memakai t-shirt hitam dan berseluar jeans.Zila terpaku kerana hanya seorang saja yang memanggilnya ila,dia sudah tahu siapa di sisinya kini.Masa inilah yang dinantikan Zila sebelum dia pergi meninggalkan semua."Waalaikumussalam",jawab Zila dengan perlahan.Azmir duduk di kerusi yang disediakan di sisi katil Zila dan dia memandang ke arah Zila sebentar lalu terus tunduk.Zila sebenarnya takut Azmir perasan gambarnya di bawah katil itu namun Azmir dengan tangkasnya mengambil kertas yang ada di bawah katil Zila itu.Dia tidak melihatnya namun terus pergi ke arah bakul sampah yang berada di hadapan katil Zila."Mir jangan buang,tunggu tu Zila punya",jerit Zila kepada Azmir  lantas dia memandang ke arah lain kerana dia malu.Azmir melihat kertas itu mengandungi foto gambarnya,baru dia tahu Zila sebenarnya masih menyayanginya.Dia terus pergi ke arah Zila lantas memberi gambar itu dan mengatakan "Ila terima kasih kerana masih menyayangi Mir tapi kenapa Ila sanggup berkorban seluruh kasih sayang itu dangan memberinya kepada orang lain."Zila dengan tenang menjawab "Cinta tak semestinya memiliki namun cukup kita dapat melihat dia bahagia,walaupun kita terluka separuh mati",Azmir memandang wajah Zila ada ketenangan yang tersembunyi di situ dan tidak mampu dia ungkapkan.Mata Zila berkaca kerana menahan air jernih itu keluar di hadapan seorang lelaki yang dia amat sayang tapi Zila tidak mampu lalu berderailah air matanya itu ke pipinya.Cukup sunyi sekali di wad itu kerana pesakit di dalam itu semua sedang berehat.Azmir tak mampu melihat keadaan dia sebegini lalu tangisan itu dikesat dengan tangannya berlapikkan tisu.Zila membetulkan kedudukannya dan mengambil dua buah barang yang satu berbalut dengan kertas hadiah yang amat cantik dan yang selainnya sebuah buku seperti diari.Dia menghulurkan kedua-dua barang itu kepada Azmir sambil memandang mata Azmir
memberikan isyarat bahawa ambil barang itu.Azmir pelik kenapa Zila memberi diarinya kepada dia.Zila berbaring semula kerana dia terasa ingin berehat selamanya,semua kemahuannya telah dituruti dan kini tiba masanya dia pergi dengan aman disamping Azmir."Mir,ila nak minta maaf kalau ila ada salah dengan mir dan halalkan semua yang mir pernah bagi kat ila,umur kita tak tahu sampai bila mungkin lepas ni ila",percakapan Zila terhenti kerana Azmir meletakkan jarinya menyuruh Zila tidak menyambung percakapannya itu lagi.Azmir menyuruh Zila berehat sambil diselimutkan olehnya."Mir bahagiamu adalah bahagiaku kerana setiap ketawamu itu adalah kebahagianku",kata Zila sambil memegang tangan Azmir sebelum Azmir berlalu meninggalkannya.Azmir senyum lantas pergi keluar untuk ke surau sebentar.
                                   ***                  ****                     ***
                       Selesai bersolat,Azmir berdoa semoga Allah memberinya petunjuk dan hidayah dalam hidupnya,tidak lupa juga untuk kesihatan Zila.Azmir lantas bangun dan bergegas ke wad Zila tapi dengan langkah yang tenang.Tiba di wad Zila,Azmir pelik mengapa ramai berkerumun di katil Zila.'Takkan doktor nak wat check kat Zila lagi',desus Azmir dan pergi kepada doktor yang berada di katil Zila itu.Azmir lihat seluruh badan Zila telah diselimutkan,dia meminta laluan kepada orang yang berada di situ.Azmir membuka selimut itu terlihat wajah Zila yang penuh ketenangan itu,dia terus memeluk Zila sambil menjerit,"Ila!!kenapa ila tak bertahan?tunggu mir,ila!jangan pergi lagi.Mir  sayang ila dan ingin mengubati semula hati ila.Ila!!".Air mata lelaki mengalir di wajah Azmir kerana teringat akan kata Zila sebelum dia pergi.Semua disitu menenangkan Azmir dan mereka bersimpati dengannya,lalu mereka beredar dari situ.Azmir mencium kepala Zila yang berlapik tudung itu lalu meletakkannya kembali dengan baik,dia mencapai diari Zila dan ketika itu tepat pula membuka helaian yang ditujukan kepada dirinya.
                   12/11/2008
      Kepada Azmir:
Zila gembira dengan azmir setiap ketika walaupun kita tidak mempunyai apa2 hubungan,mungkin sudah cukup waktu untuk zila memegang cinta azmir.Zila paksa diri untuk terima kenyataan tapi dengan hati yang hancur.Biarlah azmir bahagia bersamanya,mungkin itu yang terbaik untuk azmir.Lagipun zila takkan dapat membahagiakan azmir,setiap kejadian ada hikmah tersendiri.Zila masih sayangkan azmir dan yang terbaiknya adalah perasaan itu terpendam di hati.
Azmir meletakkannya kedua-dua diari tersebut di atas alamrinya,lalu menutup lampu biliknya dan masih terngiang-ngiang suara Zila yang ceria bersamanya  dan ucapannya kali terakhir beserta senyuman di wajahnya membuat Azmir tenang.

okeyh..siap...maaf panjang sgt..aku takde niat...
ceriter nih adalah rekaan dari pengalaman2 sahabat2 aku dulu2 zaman muda  mudi..
sia-siakah?ape yang aku bagi korang tengok ni?
Tuesday, November 29, 2011

milo quakeroat..

assalamualaikum...bismillah..
korang penah makan quaker oat??
aku sekarang nih addicted lak makan quaker oat..
aku gune milo dan susu manis..
sedap jugak..
care2nye..mudah sangat..
beberape sudu oat ikut korang laa..
pastu buh air panas terus buh susu cair..
sikit sudah nak bagi rase manis sikit...
then milo..
huhu!!
macam coklat dah!!
sedap dan siap..
nak makan ngan buah2 pom boleh..
aku makan dengan buah epal hijau..
credit to nana blog
selamat mencube..

Monday, November 28, 2011

alangkah bagusnye manusia..

assalamualaikum...bismillah..
alhamdulillah aku masih beruntung dapat merasai ciptaan Allah di sini..
di awal muharam ni..
ade yang meninggalkan dunia ni,dah ditutup pintu dunia,menanti dihisab pada tanggal awal muharam..
hidup di dunia yang penuh dugaan,godaan,,
astaghfirullah...sekuat manakah iman hambaMu ini..
hmm..semalam 10 malam,telah hilang seorang lelaki..
telah menjadi ayah kepada seorang anak perempuan dan tok untuk cucu2nye..
mungkin Allah menetapkan yang terbaek untuk dirinya..
tokki nazrin telah meninggalkan dunia yang fana ini..
Al-fatihah untuknya..
credit to dendang blogger

oowwhhh...Malaysia..
Harimau Muda telah jatuh di tangan Bahrain dalam mase 6 minit..
jelas wajah2 pemain merase sangat kesal..
lebih2 lagi Khairul Fahmi..sangat rase bersalah..
tapi aku tetap menyokong mereka..walau kalah..
tapi kalah yang bernilai 2-3..,
namun kesedihan pasti sangat dirasai..
mungkin takdir telah menentukan begini..
teruskan menambah kesungguhanmu..
kerana Allah merancang sebaik2 perancangan..
mereka telah berusaha sekeras mungkin untuk Malaysia..
buat mereka yang komen2 pedas kepada thamil dan fakri..
fikir la sendiri kalau ko sendiri atas padang..hadap mende2 tu semue,.
kalo ko kalah..nescaye aku buu ko awal2 laa...

Sunday, November 27, 2011

awal muharam detik permulaan..

assalamualaikum..bismillah..
alhamdulillah..telah masuk satu muharam 1433hijrah..
okeyh,firstly aku harap di awal tahun ini..
aku dapat memberi kebaikan kepada insan2 diluar sane..
dapat menjadi seorang muslim yang berwibawa di kampus..
semoga ku juga tegar dalam menghadapi ujian yang bakal dihadapi pada sem2 yang mendatang..
Amin..
doa ini buat sahabat2 juge..
3/12/2011 bakal mendatang..semakin dekat..
seram tuu..
doakan aku ye korang agar aku dengan senang hati interview bersama telaga biru..
iye,..mekaseh sume..

hey2,straight to the topic..aku berjaya membaiki blog ni balik..
mekaseh idea..
sume dari Allah..korang tahu tak..
tetibe aku adew satu idea..ahaa..
bayangkan satu bilik yang gelap..
dan aku lupe ape idea aku..tupp..dah laa..tak yah bayang..

terimelah ucapan ini..
special for u all..
syukrann..
pss..tak sabar tunggu esok..HARIMAU MUDA beraksi!!!
wuhuu!!
nak tengok aksi adik nazmi..

Saturday, November 26, 2011

buat idea..

assalamualaikum..bismillah...
korang penah ade angan2 tak??
aku ade angan2 mase duk asrama dulu..
maklumlah sape yang penah skola kat skola ku dulu nih mesti tahu.
namenye..Maahad Ehya El-Karim kat Tanjung Bidara,Melaka..
ahaa..duduk kat aspuri naim kat belakang...jauh dari kantin asrama..
ape yang aku sangat mimpi2kan..
ade dapur kat asrama tuwh..sebuahh bilik disediakan dengan peti sejuk,dapur gas,gas..
yeahh!!maksudnye ape??
mase kat uia pom aku nak jugak cmtu!!
ahaha...
setiap asrama disediakan sebuah bilik sebagai dapur..
sebagai tempat tok makan dan masak..haha.
ade ker???
oleh itu,pelajar2 malaysia nih boleh la dikira sebagai pelajar kreatif dan berdikari..
bijak masak dan bijak belajar..
ini adalah idea,dan jangan mengusutkan pikiran korang k..just penulisan mungkin menjadi kenyataan atau terkubur sekadar idea...pro and cons..

Friday, November 25, 2011

teruskan kehidupan

assalamualaikum..bismillah..
untuk semua...
sekarang kehangatan bagi pelajar STPM dan SPM..
heh..
sebenarnye..banyak sangat aku nak coretkan pada masa ni..tapi tak teratur dahh..makin hilang nihh..
well...takpe laa..
sekarang cerita pertama:
hey2 boys girlz..tahu kan hidup nih bukan sekadar lalu jee..
tapi menceroboh,menolak,menghampiri dan bermacam2 lagi..
jadi itu same macam mase tyme study jugak..kite harus kental dan kuat melawan cabaran dihadapan..
kerana bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah..
itu mak aku kate..
semuanya berpandukan kepada kehedak kita...kalau nak berjaya mestilah kuat...
takde orang yang boleh ubah diri kita..
takde orang boleh suke2 paksa kita..
tapi kalau dah tak faham2 keadaan,terpaksalah seseorang memaksa kita demi kejayaan kita sendiri..
itulah aku,pedoman buatku..
cerita kedua:
toink2..see this!!!
ingat tak kita makan same2 dulu..2 seposen..
wahhh dah la sedap!!!!
sekarang ade agy k??rasenye susah jumpe dah nihh..
so kalau sesape jumpe gtaw aku sekarang jugak..

cerita ketiga:
dah laa habis sudah crite nihh..
k laahhh...mungkin aku tak boleh menjadi penulis blog yang terbaek..tapi sekadar main2 sudah..

wahai manusia jangan lupe tunai kewajipanmu..
mungkin ini jumaat terakhir untukmu..
tak sabar tunggu 3/12/2011...

Thursday, November 24, 2011

kamu yang hebat..

assalamualaikum..bismillah..
korang masih feeling dlm bola sepak agy tak??
mesty ade jugak..sebab aku baru pas tgk football match antara harimau muda ngan syria..
yakkmoktee..bile dengor gitu meme ketar jugop..
last2 jerit2..0-2..owh noo..
takpe la cik fahmi..penat dooh etek lawe ore besar kemarin..
sore dale tuh nazmi..comey la yo bilo tendang bola..supo budok2 hok pakar...
ape2pom...pandang ke depan..diowg hadapi,diowg yg rase,jgan kutuk mereka kalau tak dapat memuaskan hati semua..
mereka dah cube buat terbaek..tetapi ketentuan sudah di takdirkan di atas sana..
okeyh sebagai hadiah cun untuk korang semua..aku ambil dari FB nih.
anak cik mat memang hebat

adik nazmi yang cute bile sepak bola..
okeyh lastly..aku sgt semangat nak letak lagu nih kat blog...
semangat2..yeahh!!
okeyh laa..share kalau sukew..=)
harap orang yang hilang di indonesia beberapa hari lalu semasa sukan sea itu selamat di indonesia...amin..
buat harimau muda..kite jumpe di perlawanan Bahrain nanti!!


Tuesday, November 22, 2011

blog ni pehall....

assalamualaikum..bismillah..
weyhh..pehall lak blog aku..boleh crazy ngan aku keyh blog nii..aku wat ubah suai je..pehh..sape ni yg wat aku punye blog cmni..
aku taksuke tahu tak..
huhh..
dah lahh..aku nak adjust biar dye betol balik..

Friday, November 18, 2011

tahap kesabaran dah limit..keyh!!..

assalamualaikum..
bismillah..
wahhh...aku sangat teruja selepas menerima panggilan telefon dari TELAGA BIRU TRAINING AND CONSULTANT..katenye aku boleh pergi interview utk jadi fasilitator di kem super aulad pada 11,12,13 disember 2011 ni..
Ya Allah mule2 takde perasaan tetapi selepas view gambar2 kem super aulad..masyaAllah..
jadi berkobar2..kalau boleh cepat2 aku nak g interview tu..
namun kene tunggu dulu,umi dan walid aku punye keputusan..
hiii..
mereka dah setuju cuma tunggu nak konfem tarikh kepada en.Shazni (pihak Telaga Biru)..tak sabar same keputusan walid pasal tarikh yang boleh g antar aku interview kat sane..
hee..gembire2...
okeyh lastly..harap2 akak yang aku comment kat blog dye cepat2 tengok post ni daan comment balek utk aku tanye bende2 tentang kem yang lepas dye pergi tu..hii...
doakan aku dapat jadi fasilitator ni ye..Amin..aku nak rase berkhidmat untuk masyarakat..






Sunday, November 13, 2011

hidung sakit

assalamualaikum..bismillah...
huuu...hidung resdung..
penah rase tak?
tension tak?fuhhh...
nape erk,kalau bangun pagi2 mesti kena resdung,kalau terbangun lambat tak kena taw..
wahhh...
dah laa..feeling pon takde..bye korang..

okeyh ni sebelum aku lupe tengok jadual ni tuk student2 yg nak mohon upu k..
lagi satu khas tuk pelajar ASASI UIA k..nak mohon kat U laen pon boleh..
so lastly aku ucapkan gudluck tok korang semua

Saturday, November 12, 2011

bukak mate besar2..

jom2..dengar radio online..
pehh seluruh negara taw aku dengar..yehh!!
skrang berputar lagu korea..
haha..
please2 dont think anything..
im just listener k..
haha..
seronok gak..
mehh aku hantar korang kat negara korea k..http://liveonlineradio.net/korea/chuncheon-mbc-774-am
hehe..k go there,jgn balek2..
okeyh..byk sgt negara aku jelajah nii..
soo meh2 aku wi korang satu pic nii.
inilah cita2 aku..peniqab..
lastly..
aku nak ucapkan selamat berjihad tok pelajar STPM..
terutamanya Nazrin..
yeahh!!
credit to nazrin,cekra,adli and all student spm and stpm
dengarlah yee ceramoh tuu..



Thursday, November 10, 2011

updatezzz...dlm keadaan mengantok..

hooo....mengantukkk..
assalamualaikum..bismillah..
semua2 sihat tak..
okeyh semalam aku tonton 'Hujah' di TV9..
ade sesape yang tengok jugak..yaya2..
tajuk yang dibincangkan menarik minat aku tengok muka tiga orang nii..
soalan dan jawapan yang diajukan memberi idea kepada aku gak..

okeyh tajuknya >>>Perhimpunan Seksualiti..
en. aziz desa bersama dengan en. nasharudin mat isa dan dato zainal abidin..
sesape yang tengok dapatlah dengar idea diowg dan jawapan diowg.
satu bende je aku nak highlight kat SINI...
kalau kita nak rasa macam mane kaum LUTH rase,teruskanlah perbuatan keji ini..maka penyesalan tidak akan diterima lagi kerana kau sudah tertimbus di bawah tanah..
Allahuakbar..aku takut sangat kalau HUKUM ALLAH engkau semua nak main2kan..ingat!!
kalau kau menolak perintah ALLAH,maka terbatal IMAN KAU..nauzubillahminzalik..

mari sucikan hati sini meta jah..: